torsdag 10 mars 2011

Fyller bloggen ett syfte?

Jag har varit väldigt dålig på att blogga på sistone, tid och lust har inte riktigt infunnit sig. Så jag funderar nu på om bloggen fyller något syfte överhuvudtaget? Känns som att det blivit så mycket prestige i bloggandet, ska man få några komentarer överhuvudtaget ska man dels sy som en gud, man ska dessutom fotografera som en gud och kunna redigera sina bilder så de är bättre än bäst. Och som grädde på moset ska man lägga mängder med tid på att läsa och kommentera andras bloggar. Och jag orkar inte. Inte mellan jobb, dagishämtning och barnens aktiviteter. För att inte nämna hushållsarbete, träning och annat man fyller sina dagar med. Så man kanske borde lägga ner helt?

Jag vet inte... jag måste nog fundera.

16 kommentarer:

od Andulky sa...

Det tycker jag inte!
Periodvis känner jag som du, men då låter jag helt enkelt bloggen vila. Visst är det kul med en massa kommentarer, men jag har nog bloggen lite som en dagbok för mig själv också. Fota är jag verkligen inte bra på, redigera gör jag inte alls och sy hoppas jag att jag blir bättre och bättre på..

Du inspirerar iaf mig!!
/Anna

Annika sa...

Lägg inte av, jag läser massor av bloggar men jag kommenterar nästan aldrig. Får massor av inspiration av alla:)

-ME- sa...

Äeh, om man skriver sällan får folk lägga en på bloglovin om de är intresserade av att hålla reda på en men för lata för att klicka in sig direkt. Och den är väl inte till för uppvisning? Just nu använder jag min egen mer som arkiv känner jag, och den ändras ju hela tiden. Om än sakta.

Vindling sa...

Det beror ju lite på vad man har för syfte med sitt bloggande. Visst är det en del för min egen skull, för att kunna följa min egen utveckling. Men även för att få feedback från andra likasinnande. Och får man inte det förlorar bloggandet lite i sitt värde kan jag känna.

Klockarbarn sa...

Jag tycker att trenden har blivit att man kommenterar mindre och mindre. Likadant med min blogg som jag har drivit nu i 4 år. Jag har akdrig haft så många läsare som nu men så få kommentarer. Tidvis går inspirationen ner eller upp för den delen och bitvis hinner man inte med precis som du skriver. Det är ju synd att lägga ner den också för det är ju lite av en pysseldagbok/Klockarbarn

Sandra -Vildkatten sa...

Jag är en bloggare som kikar runt och inspireras. Fota är jag inget bra på, redigera kan jag inte heller. Sy gör jag inga extra ordinära saker, men blogga gör jag ändå när andan faller på. Vissa dagar flera inlägg, andra inga alls. Men någon prestige lägger jag inte på det.

Lilla I sa...

Periodvis känner jag likadant, alla andra är så himla duktiga och aktiva med sina bloggar. Jag får t.o.m lite prestationsångest av det hela, men jag bloggar det när jag har lust.

Men det är få som kommenterar på andras bloggar, jag själv är inte särskilt bra på det.

Therese sa...

Det kunde varit mina ord i ditt inlägg! Känner precis som du, att det krävs oceaner av tid för att orka hålla igång en blogg. Dock tror jag att man kanske har fler läsare än det verkar på kommentarerna. Iaf om jag går till mig själv, som följer en hel bunt med bloggar via google reader men sällan kommenterar eftersom jag helt enkelt är för lat för att klicka mig in på bloggen och sen vidare till kommentarsfältet.

Oavsett vilket så tycker jag att det är kul om du fortsätter blogga, för utan andras bloggar skulle jag bli utan all inspiration =)!

Skaparstigen sa...

Det ligger mycket i vad du skriver, men jag försöker släppa det där och bloggar lite när andan faller på bara. Jag tror också att det är mängden bloggar gör att det inte blir så mycket kommentarer, särskilt om man inte skriver många själv, men det är inte så noga för min del. Jag hinner liksom inte med att kommentera mycket om jag ska hinna blogga, och då prioriterar jag hellre det.
Lägg inte ner bloggen,det hade varit trist tycker jag. Kör på i din egen takt bara.

Åsa Tidqvist sa...

om man känner att det är en belastning och inte ett nöje, eller iaf ngt man gör för att det är roligt och givande för en själv - då kanske man ska ta en paus?
jag kommenterar väldigt lite egentligen, får inte så många helelr eg, om man jämför med statistiken på min blogg. jag tittar in hos många som bara bloggar en gång i månaden med! och jag lägger ingen värdering i det liksom!

Äppel Päppel sa...

Jag håller med dig! Det har nästan blivit lite hysteri. Men jag använder bloggen mycket som en dagbok över vad mina alster och jag klickar in på andras för att få inspiration. Kommenterar gör jag mer och mer sällan, faktiskt. Tråkigt nog. Men jag tycker absolut att du ska fortsätta, kanske efter en paus? Du ger inspiration till andra!

Helena sa...

Kan bara hålla med övriga här ovanför! Känner precis likadant. Jag kan ha 170 besökare en dag men kanske bara 1 eller 2 kommentarer. Dröjer det ett par dagar till nästa blogginlägg så hinner några fler kommentarer droppa in. Jag hinner ju inte blogga lika ofta längre som jag gjorde för ett tag sedan och jag hinner definitivt inte kommentera lika mycket längre heller. Det finns ju så många sybloggar och det ökar hela tiden. Jag försöker titta in till de jag länkar till men det blir med ojämna mellanrum, jag försöker också hinna skriva kommentar till de som skriver en kommentar hos mig. Visst känns det tråkigt om man många besökare en dag och så få kommentarer, det känns ju som om ingen bryr sig om det man gör och att man lika gärna kan lägga ner bloggen, men så kommer jag på bättre tankar och fortsätter blogga i alla fall :)

Hello sa...

Ja, jag har inget mer att tillföra än det som redan skrivits egentligen! Men jag skriver ändå, om inte annat så för att uppmuntra dig att fortsätta.

Viktigast för mig är att lusten finns och att inte måste-känslan tar över. Från början var kommentarerna viktiga och ett kvitto på hur lyckad jag var som både bloggerska och sömmerska... Efterhand som jag hamnade mer och mer i det du beskriver kom bloggen också mer och mer att bli min egen dokumentation. Och så glad jag är för det idag! Så jag har faktiskt lagt ner alla prestationskrav för egen del. Ja, jag är ibland avundsjuk på dem av er som får 48 kommentarer på en dag, det ska jag inte sticka under stol med, ffa som en del inte alls syr så där över hövan imponerande :P men då får det vara så. Jag tror att tankens makt är stor och jag har bestämt mig för att tänka om min blogg att det är för min dokumentation och alla kommentarer är rolig och uppskattad bonus :)

Hoppas att du inte slutar. Jag har dig på bloglovin och kommer därmed in när det finns några nya inlägg.

Handarbete/Pyssel sa...

Nu får du massor med kommentarer, tack vare detta inlägget ;)

Jag tycker det är lite med bloggvärlden som med övriga livet - det blir vad vi gör det till.
För mig får inte bloggen bli ett MÅSTE. Dessutom ska det kännas ROLIGT att blogga. Kommentarer är kul att få, MEN de är inget bevis på att jag och min blogg duger. Jag DUGER även om jag får NOLL kommentarer! (behöver man bekräftelse utifrån får att vara någon??)

Jag kan också se jättefina bloggar som uppdateras ofta med kreativa inlägg och fina bilder.
Sen tänker jag; skulle JAG vilja att MIN blogg har den standarden?
MITT svar blir NEJ! Jag är inte beredd att lägga så mycket av min tid på att ha en tiptop blogg!
Plötligt så inser man att man gjort ett VAL!

Äsch, jag får nog sluta nu, annars kommer jag skriva en hel bok om synsätt kring bloggande.
Ps. För övrigt har jag gjort några "sannings"-inlägg om bloggande i min blogg (tror du finner dem under ettiketten Mitt hem)

Ta väl hand om dig och tänk över varför du vill, eller inte vill, blogga. Känns det inte roligt och givande - varför fortsätta?
Blir det kanske kul igen med en annan syn på blogg-livet?
Och har man själv inte tid att lämna kommentarer (vet inte hur det är i ditt fall) då kan man ju inte tro att andra heller har den tiden.
Själv skulle jag inte vilja ha allt för många kommentarer - HUR skulle jag ha tid att besvara dem?? =)
LYCKA TILL!

Beas sa...

Jag känner som du med bloggandet. Det går upp och ner och när man är som mest uppe i "livet" (det verkliga du vet...) så är det svårt att hinna med kvasivärlden - bloggen.

Ha du kvar din blogg och skriv när du känner för att skriva.

Förresten...jag fick en känsla av att vi bor i närheten av varandra...jag såg dina underbara kläder på "Klädbytardagen i Götlunda" igår. Roligt att se dem "live". Du är så duktig!

Blogger sa...

Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT

Over 160000 women and men are using a simple and SECRET "liquids hack" to drop 2 lbs each and every night while they sleep.

It is effective and it works with anybody.

This is how to do it yourself:

1) Get a glass and fill it up half the way

2) And now do this strange hack

so you'll become 2 lbs thinner the very next day!