torsdag 4 juni 2009

Att sy en infodring

Jag tänkte med lite text, och några bilder, visa hur jag gör när jag syr en infodring i sprund och halslinning på mina klänningar. Det här kanske är självklart för många, men jag hoppas att någon ska ha nytta av det i alla fall.



Jag börjar med att rita ut mönsterdelar till infodringen. Till den här klänningen ska jag ha sprundet mitt fram, alltså ritar jag till sprunddelen på halslinningen. Dessa klipps ut mot vikt kant.



Här är framstycket och framdelen av infodringen utklippta. Var noga med att klippa sprundet lika djupt i båda delarna.



Sedan syr jag ihop axelsömmar och sidsömmar på klänningen samt "axelsömmarna" på infodringen. Overlockar utsidan av infodringen, men insidan sicksackar jag på vanliga maskinen. Man kan säker sy alltihop på overlocken, men jag tycker inte att jag har den kontrollen som behövs längst ner i sprundet.



Nåla fast infodringen räta mot räta. Här sätter jag även fast den lilla knäppögla som jag använder till den här typen av klänning.



Syr fast med raksöm. Som sagt innan, man kanske skulle kunna hoppa över ett steg om man anser att man klarar av att sy alltihop på overlocken, jag har inte testat.

Klipper några hack i den svängda sömnsmånen och ett upp och nedvänt V längst ner i sprundet.



Vänder in infodringen till insidan, nålar och



syr en stickning runt alltihop.

Klart! Hur hela klänningen blev ser ni i inlägget nedanför detta.

Man kan använda samma princip för att göra en infodring i tex ett ärmhål, eller i enbart ett sprund.

11 kommentarer:

Josefinaste sa...

Tack så mycket för beskrivningen! Jättebra!!! Jag har inte sytt så tidigare, utan använder kantband istället.

Monica Therese sa...

Tusen takk for super "tutorial" =)

Monica Therese sa...

kommer til å bruke den i kveld når jeg skal sy sammen en haug med tøy jeg har skjært ut =)

od Andulky sa...

Tack för en bra beskrivning!!

Jes sa...

Tack för en bra beskrivning!!

Anonym sa...

jättebra. o bra bilder med. klänningen blev fin.

Skaparstigen sa...

Så bra! Verkligen inte självklart för mig, snarare överkurs, men nu vågar jag kanske. Har bara sytt kantband förut.

Vindling sa...

Att sy en infodring på det här sättet är enklare än att sy kantband tycker jag. Att få kantband i sprund bra tycker jag är skitsvårt, men det här blir bra på en gång om man bara är noga när man klipper ut och syr.

Monica Sandström sa...

Tack för en helt suverän beskrivning!

Sandra -Vildkatten sa...

Precis vad jag behövde för att färdigställa en sak. tack tack

Annie sa...

tusen tack! nu förstår jag hur man gör! :)