torsdag 20 mars 2008

Påskklänning till Mini

Så har jag äntligen tagit mig i kragen och fått något sytt. Tänkte att Mini skulle ha klänningen till påsk, så jag fick lov att sätta lite fart ikväll. Men nu är den klar. Premiär blev det också för mina namnband. Mini har själv valt placeringen av det på höger ärm.



Halsringningen skulle egentligen bara ha fållats ner, men jag insåg vid provning att den då skulle bli allt för stor och valde att kanta den istället. Det blev nog dessutom mycket snyggare än det skulle blivit om jag gjort enligt mönstret.



Mönster: Allt om Handarbete nr 3/08


Tyg: E-slöjd


Positivt: Har lärt mig en hel del på dom tidigare projekten och idag flöt allt precis som det skulle. Är rätt så nöjd med resultatet. Det finns alltid saker som skulle kunna förbättras, men den får duga. Första gången jag sydde något med besparing, och första gången jag sydde rynktrådar. Det är lärorikt att sitta där och pula.


Negativt: Inget tror jag.


Så har jag en fråga till er med mer rutin på att sy dit namnband. Hur syr ni dit dom? Raksöm? Sicksack? Eller vad?

Hade tänkt sy mössor åt tjejerna till påskpresent också, men det orkade jag inte med. Får se om jag får tid att göra det imorgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefin klänning, gillade tyget, har samma själv, blev en tröja till min son, har ju ingen flicka, ännu i alla fall.
Jag syr dit mina namnband med raksöm runt om, så att det blir en ram runt, men jag har sett andra som bara sicksackar den smala kanten på vardera sidor eller om man har ett kort namn viker det runt kanten eller lägger den mellan två sömmar, det är ju en smaksak i slutändan.

Anonym sa...

Tack. Försökte först sy fast namnbandet med raksöm, men blev inte nöjd med resultatet, så jag sicksackade runt om. Får väl se hur jag väljer att göra nästa gång. :)