söndag 19 april 2009

Byxprojektet, prickig korv och en stukad fot.

Just nu går det ganska segt på syfronten. Vi har legat däckade i en rejäl förkylning alla fyra, och sedan kom ju våren och lusten att vara ute i trädgården.

Två byxor har jag dock fått ihop, i mitt projekt med att ta fram ett fungerande byxmönster.



Första paret ut:

Material: En helt underbar viscose i svart och orange där det orange lyser igenom. Underbar fram tills jag tvättade det alltså... Det blir skitfula tvättränder som inte går bort. Resår från Bibbi, namnband och storleksetikett från Mina Namnband.

Mönster: Eget, storlek 92. Skulle varit en 98:a, men dom blev både för korta och för smala.

Positivt: Är rätt nöjd med själva byxorna, och för att vara första gången med fastsydd resår får jag helt klart vara nöjd.

Negativt: Att dom blev för små, och tyget då. Känns jättetråkigt att dom blev så fula vid tvätt.



Andra paret ut efter en justering av mönstret.

Material: Orange manchester som jag fått av min syster. Mudd från Stoff och Stil, namnband och storleksetikett från Mina Namnband. Tyget till applikationen är från ett tygbyte med Florin.

Mönster: Eget, storlek 98. Fortfarande inte helt optimalt, det ska till en liten justering till innan jag är nöjd.

Positivt: Mycket bättre i storlek. Och så blev dom riktigt snygga, tycker jag.

Negativt: Det är inga fickor på, och det är helt klart negativt om man frågar barnet i fråga som ska ha byxorna.



Våren är som sagt här. Så här låg min lilla fröken häromdagen och njöt i solen. Dock är hon sedan igår en prickig korv (vattkoppor) och har dessutom stukat foten, så emellanåt är livet ganska eländigt just nu om man frågar henne.

8 kommentarer:

LinSar sa...

Fina byxor.Hon får krya på sej

Mimmi sa...

Är det svarta lite jeansliknande? Jag köpte iallafall något liknande på Tygvaruhuset som jag sytt ett par muddjeans till G. Det färgade av sig något hemskt och blev lite känsla av stentvättade. I mitt fall gjorde det inget då byxorna fick ett mer ruffigare och tuffare uttryck.

Vindling sa...

Lite jeansutseende är det allt, trodde nästan att det var jeans, tills jag tog i tyget. Ska ta och stryka på byxorna och se om dom blir bättre av det.

od Andulky sa...

Fina byxor!!

Josefinaste sa...

Jättefina byxor! Och vad skönt att det är vår hos dig. (längtar)

OttoPippi sa...

Lycka till med byxmönsterskapandet!! Du verkar nästan vara framme!!!

Så himla trist med tyger som totalt förändras vid tvätt!! Det gillar vi INTE!!!

Kaja sa...

Fina byxor! Vi har också prickig-korvar här hemma. Sonen fick prickar veckan innan påsk och sedan åkte vi till fjällen på påskdagen och när vi skulle packa i går morse så hade dottern prickar över hela kroppen. Så, nu blir det en veckas VAB till.

Snacka om långledigt!

Hello sa...

Åh, så trist det är när det inte blir som det ska!

Ett tips kan vara att se över inställningarna på centrifugeringen på tvättmaskinen. Om man centrifugerar i typ 1000 varv och mer blir det gärna liknande veck på vissa tyger. Sedan jag lärde mig det centrifugerar jag aldrig på högsta fart längre och jag tycker det är stor skillnad, faktiskt. Dock är det inte alls så stor skillnad i torktid som man skulle kunna tro. Så nu när vi ska köpa ny tvättmaskin är centrifugeringshastighet ett försäljningsargument som inte alls biter på mig :)