söndag 26 april 2009

Solkeps

Ända sedan förra sommaren har jagvarit sugen på att försöka sy en keps. Nu är det gjort.



Mönster: Ur boken "Kläder och grejer du kan sy själv" av Kerstin Lokrantz och Christina Björk.

Material: Tyget köpt his Nisse i Rockhammar. Fodrad med gul lakansväv från Ikea. Snedslå från Stoff och Stil. Vliseline att stadga upp skärmen med köpt på Calletex.

Positivt: att jag kommit mig för att testa sy den. Har haft boken hemma i hyllan ganska länge nu, köpt just med avsikt att testa kepsmönstret.

Negativt: Är inte nöjd med passformen. Skärmen är för stor. Är inte heller nöjd med hur kepsen ska sys ihop enligt mönstret. Ska kika lite på beskrivningen på hur Rättvisa Barn gör sin keps, och se om jag kan testa igen med lite modifikation. Tror inte denna kommer bli använd. Den blev i minsta laget till stora tjejen, och för stor till den lilla.

5 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättefin!

OttoPippi sa...

Tuff, tuff!! Då menar jag att kepsen är tuff. och du är tuff som vågar dig på kepsar - det har inte jag gjort ännu...

Josefinaste sa...

Vad synd att du inte blev nöjd, den är jättesnygg!!

Kånkarong sa...

Det var den beskrivningen jag började med men det enda jag använde mig av i slutändan är tekniken att vika kullen. Det blev så att jag ritade alla mönsterdelar själv eftersom Lokrantz modell är lite "oversize" på sina ställen. :) Så, det är bara att justera mönsterdelarna, principen är den samma! :)

Helena sa...

Jag tycker kepsen blev snygg!

Vad skönt att höra att du är nöjd med din overlock. Det är ju så svårt att välja. Hoppas bara att jag kommer att klara av den, har aldrig sytt på en overlock tidigare...