tisdag 1 juli 2008

Blommig muddkjol

Nu har jag äntligen gjort det. Sytt kjolen som legat på planeringsbordet ganska länge.


Material: Sweatshirttyg köpt av McMorrigan på Sjalbarn. Mudd från Stoff och Stil. Namnband från Mina Namnband.

Mönster: Eget. Storlek ca 86/92. Kjolen är ungefär 22cm lång, plus mudden. Klippte muddbiten 32*12cm, återstår att se om den passar på lilla damen som just nu ligger och sover.

Arbetsordning: Sydde sidsömmarna på kjolen med hushållsoverlock. Sydde ihop mudden till en rundel och sydde fast den, räta mot räta med smal sicksack. Stickade ner sömnsmånen med tvillingnål. Fållade nederkanten med tvillingnål och sydde dit namnbandet.

Positivt: Den blev nästan precis så snygg som jag tänkte mig när jag fick se tyget. ;) Lyckades få till fållen riktigt bra, övning ger uppenbarligen färdighet även på det området.

Negativt: Inget än så länge. Får väl se om den passar eller om jag får sprätta upp alltihop och börja om.

Summan av det hela: Det är kul att äntligen känna att man har tid att sy lite annat än medeltidskläder. Kul med lite andra material, mönster och färger.

4 kommentarer:

Strömming sa...

Tycker den blev finfin!

Gulligan sa...

Jättefin kjol!!

Vindling sa...

Jag kan meddela att den passar perfekt.

OttoPippi sa...

super! grattis till en lyckad sömnad!