onsdag 11 juni 2008

Singoalla

Dagens projekt blev så en Singoalla i tunikalängd till stora dottern. Ytterst svår att få en bra bild på, men tyget är underbart mörkt lila/rosa batikmönstrat.


Mönster: Allt om Handarbete 4/08. Samma som jag använde till denna. Enligt mönstret skulle man sy rynktrådar och sedan kanta halsringning och ärmar, men jag sydde en kanal och trädde i resår istället. Har dessutom ställt ut modellen lite nedtill.

Material: Tyget köpt på Calletex i Örebro. Ett jättehärligt bomullstyg, lite blankare på ena sidan. Har ingen aning om vad det kan tänkas kallas. Namnband från Mina Namnband.

Positivt: Tyget är underbart! Synd att jag bara köpte en meter. Och jag är riktigt nöjd med resultatet. Fast dottern gnisslar om att det inte blev en klänning, men jag köpte bara en meter tyg...

Negativt: Jag tror den blev lite vid, trots att jag tog in den ett par cm i varje sida. Men så har jag en smal tjej också.

Att tänka på till nästa gång: Ta in den lite från början.

Summan av det hela: Nöjd!

4 kommentarer:

Maria sa...

Jättefin!!
Är det trikå eller vanligt bomullstyg?
Jag undrar varför de flesta mönster är så vida. Jag har inte ens några smalisar men måste ändå ta in för det mesta.

Vindling sa...

Det är ett stumt bomullstyg.

Gulligan sa...

Jättefin tunika!! Det är så med tygköpet ibland !! jag har ångrat mig många gånger att jag inte köpt mer!!

florin design sa...

Jätte fin!