söndag 16 november 2008

Veolurpremiär

Som första alster på min nya maskin blev det igår en mössa till stora dottern. Den hann dock inte fastna på bild, ska se om jag lyckas någon dag.

Idag har jag däremot sytt mitt första plagg i velour. Det blev ett par byxor i den underbara bruna velouren jag köpte på Syfestivalen.

Material: Brun velour från Nea Nobelle, inköpt på Syfestivalen. Muddväv från Stoff och Stil och namnband från Mina Namnband.

Mönster: Taget från Sy kläder av mjuka tyger av Åsa Lennartsson. Storlek 1 år på bredden och 3 år på längden.

Positivt: Så kul det är att sy på overlock! Snabbt går det och bra blir det, även om det krävs en del övning till innan det blir perfekt. Lite småpillig att sy framförallt benmuddarna, men får jag öva lite mer så ska det nog gå bra.

Negativt: Inget!

Har en del halvsydda alster ligger nu, det är dags att sätta sig med lite fålla och stickningar så jag får plocka fram den vanliga maskinen nu.

5 kommentarer:

Anna-Snoddas sa...

Jättefina blev de! Visst är det kul att sy med overlock, jag är allt lite kär i min! ;)

MemLin sa...

Fina! Kul att se att det finns en till förutom jag som fördrivit tiden framför nya maskinen hela helgen. Så kul :-)

Heimlaga sa...

Håller med dig om att muddar på overlock kan vara besvärligt! Särskilt på bebeiskläder...

OttoPippi sa...

Grattis till både overlock och velourpreminär!!

plyschmyran sa...

Jättefina! Jag hade beställt velour (brun, orange, turkos, ljusgrön, mörkgrön, gul och blå) från hilco som jag fick idag! Helt underbar kvalité.