tisdag 16 december 2008

Hur man inte virkar en mössa

Jag fick för mig häromdagen att jag skulle virka mig en mössa. Så jag plockade fram kassen med raggsocksrestgarner som egentligen ska bli mormorsrutor och satte igång. Men jag tyckte inte jag hade behov av att leta upp något mönster, en mössa kan ju inte vara så svår att få till....

Trodde jag.

Den första blev för platt. Och höll på att bli en basker innan den slutligen blev...



En kudde. Men den fick inte vara kudde mer än över natten innan minstingen adopterade den som boll. Så den gick från mössa, till basker, till kudde, till boll. Inte illa va? ;)

Så satte jag virknålen i arbete igen, med ett nytt försök till mössa. Och den här gången såg det länge verkligen ut att bli en mössa. men tillslut spårade det ur, och tillslut blev det....



En väska. Har fodrat den invändigt med ett gammalt örngott så man kan ha småsaker i den utan att de trillar ut mellan maskorna.

Vi får väl se vad nästa försök till mössa slutar som. Det är det som är så skönt med frihandsvirkning. Blev det inte det man tänkte sig från början kan man alltid göra något annat av det. :)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, så det kan gå...:-D Men du deppa inte för det, det blev ju något av de bägge försöken, mina misslyckanden brukar mest hamna i garnkorgen igen, dvs. när jag dragit upp allt...

Kaja sa...

Häftigt att du räddade projekten! Själv så repar jag måååångar gånger...

Vindling sa...

Det är tråkigt att repa upp, och eftersom det bara är restgarner kan jag ju lika gärna leka med dom. :)

Carolina sa...

Ha, ha vad kul. Perfekt när det går att använda!

Skaparstigen sa...

Just mössor är nog det svåraste på frihand. jag brukar göra ett varv, sen repa tre, känns det som

Retro Elephant sa...

Hihi,skoj! :)

//Lina

mustafa sa...

sköna transformationer. det är ju just det som är det schyssta med virkning, det kan bli lite hursomhelst fast bra ändå.

Anonym sa...

Ha ha, vad skoj! Kul också att du inte är så petnoga med att det SKA bli en mössa.... =)
/June på www.junebacken.se

Anonym sa...

*asg* Du är en stolleskalle, Knapo, men en jävla rolig stolleskalle!

Vindling sa...

-ME-, DET tar jag som en komplimang. *fniss*

SummerMoon sa...

_NÅGON_ kommer att frysa om öronen i vinter...*fniss*

Vindling sa...

_NÅGON_ har redan en mössa, så _NÅGON_ behöver inte alls frysa. ;)

OttoPippi sa...

*asg* :-) :-) :-)

Solveig Lövendahl sa...

Roligt!! Tänk att det kan bli så bra och fina saker bara sådär!!