fredag 11 december 2009

Ett massivt blogginlägg

Nu var det länge sedan jag uppdaterade det här stället. Det har blivit lite av varje sytt, och lite av varje har även hamnat på bild. Inte allt, men här kommer ett axplock av vad jag sytt på sistone.



Först ut, en pyjamas i JNY-designs underbara kanintyg. Mönster till tröjan ur Ottobre 4/04 om jag minns rätt. Byxorna är mitt vanliga, egna, muddbyxmönster. Storlek 104.

Näst i raden, en volangkjol.



Sydd av en jeanskjol från loppis och en härlig gammal julgardin. Efter ett tips från Re-DiZaIn sydde jag dekorsömmar över de rader med hål som blev när jag sprättade bort kanalen på baksidan av gardinen. Ett toppentips som jag tackar för! Hade nämligen funderingar på om jag skulle klippa av den biten istället, men det här blev ju mycket bättre.

Den är märkt storlek 104, men passar nog upp till 110 också. Tror den är för stor för min dotter i stl 104, men var i tightaste laget till min magra 134. Om någon skulle vara sugen kan jag tänka mig att skiljas från den för 150 kr plus frakt.

Därefter, ytterligare en kjol.

Fram:



Bak:



Mitt eget mönster, märkt stl 98. Var tänkt till försäljning först, men jag är inte riktigt nöjd med kantbandet så den får hamna i lilldotterns kjollåda.

Sydd av linnetyg från Ikea och inspiraton till applikationen har jag fått från diverse sybloggar, tex Kaja, som syr underbara klänningar med otroliga applikationer. Mönstret är eget.

Och sist men inte minst, en väska.



Sydd av en gardin från Röda Korset, fodrad med brun bomullssatin. Eget mönster.

Detalbild på knäppningen:



Efter att dom här bilderna togs har jag flyttat upp ringarna för knäppningen lite. Den gick inte att stänga om man packade ner en pärm i väskan, vilket var meningen att man skulle kunna. Nu är jag riktigt nöjd med väskan, för att vara ett första försök!

Skojade bara, väskan var ju inte alls sist ut.

Lilla dottern skulle vara pepparkaksgumma i dagis luciatåg. Köpt klänning hade vi, men ingen mössa till. Fick ett infall och svängde ihop den här:



Eget mönster, sydd i enkelt lager trikå från E-slöjd.

Ska försöka bli duktigare på att blogga vart efter jag får grejer klara, men jag lovar inget. :)

10 kommentarer:

-ME- sa...

Den väskan var störtskön, den hade jag lätt kunnat ha till "den lilla svarta" och kavaj med håret uppsatt i svinrygg när jag ska till kund. Den är möjligen inte till salu?

Vindling sa...

Nej tyvärr. Den är miiiiiin! :D

Hello sa...

Lovely! Alltihopa!

lilla hjärtat sa...

Va mycket fint. Gillar "gardinkjolen" men passar inte som kilt till grabbarna ; )och väskan, underbar...vilken snygg knäppning du gjort

Mimmi sa...

Mycket snyggt!!

Kjolen var ju ursnygg - en sådan skulle jag kunna tänka mig till mig själv. Och väskan..... nu är det dags att ta tag i väsksömnad tror jag (har pratat om detta ett år och köpte material på förförra syfestivalen, kallas det UFO då?) Knäppningen var ju urläcker. Får jag "inspireras" ;-)

Re-dizain sa...

Jättekul att du använde tipset! Kjolen blev jättefin:) Och andra saker också..

od Andulky sa...

Wow så fint! Jeanskjolen är grymt snygg!! Gillar väskan skarpt också!!

JuMel sa...

Jeans kjolen är verkligen ur läcker! Allt det andra är så klart oxå fint!

ett tu tre sa...

Så många fina plagg, men väskan var ju bara helt underbar!

MinaMirakel sa...

Vad ska jag säga om den där volangkjolen.....
WOW, underbar, helt fantastisk!/Åsa