måndag 2 februari 2009

Volangkjol

För att fira min nya syhörna, och testa den, satte jag mig och sydde en kjol som jag haft i huvudet länge nu. Dock funkade inte de tyger jag hade tänkt mig tillsammans så bra som jag trodde, så jag fick kombinera om. Om det funkade eller inte, det kan man ju fundera på. Vad tycker ni?



Mönster: Eget. En vidareutveckling på mönstret från mina tidigare kjolar.

Storlek,:Tja, det beror på hur lång man vill ha den. Och midjemåttet på barnet förståss. Den här sitter lite löst på min "snart-treåring" och räcker nästan ner till fötterna på densamme. Sjuåringen har inte provat den, men hon är så smal så jag är inte förvånad om den passar på henne också.

Material: Loppisfyndade tyger samt namnband från Mina Namnband. Resårband från gömmorna.

Metod:
-Sydde ihop volangen till en rundel, sydde sidsömmarna på kjolen.
-Nålade fast volangen i kjolen, tråklade på vanliga maskinen och sydde sedan fast den på overlocken.
-Fållade och sydde resårkanal.
-Sydde fast namnband.

Positivt: Jag är rätt nöjd med modellen, om än att den blev lite för lång, men det är ju enkelt att justera.

Negativt: Inget just nu! Eller, att vintern aldrig tar slut. Jag brukar aldrig må dåligt av bristen på ljus, men i år har det knäckt mig! Att få ställa iordning syhörnan har givit mig massor med positiv energi som jag ska surfa på allt vad jag kan.

Att tänka på till nästa gång: Att göra kjolen lite kortare, både överdelen och volangen. I alla fall om kjolen ska vara till lilltösen. Samt bredda vecken när jag syr fast volangen, så att dom följer med lite längre ner. Om ni förstår min tanke. Köpa hem bredare resår så det går att sy fast resåren och sedan sticka ner den istället för att sy kanal och ha resåren lös där i.

Jag är glad!

4 kommentarer:

od Andulky sa...

Härligt att vara glad och fin kjol blev det!

Retro Elephant sa...

Vilket tuff kjol, snygg kombination!

//Lina

OttoPippi sa...

Underbar!!! kan man inte få se den på???

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Wow den var snygg åååå jag har velat sy en sådan likande kjol till mig men inte fått ändan ur vagnen, men nu ska jag nog ta och klippa till en kjol och sy innan jag går och lägger mig... TACK! för inspiration!