onsdag 10 juni 2009

En limegrön historia

Har funderat länge på vad jag ska sy av de limegröna flodhästarna, men nu har jag äntligen satt saxen i dem. Färgmässigt stämmer mittenbilden mest överrens med verkligheten, hur jag än fixade med färger, kontraster och balanser fick jag inte till det på helhetsbilden.



Det blev en kombination med det batikfärgade tyget jag köpte på Syfestivalen i höstas.

Mönster: Ottobre nr 4/08 modell 11. Stl 92 på bredden, 104 i längd på livet och 98 i längd på ärmarna.

Material: Flodhästar från Jofotex, batikfärgad trikå köpt på Syfestivalen, minns inte av vem dock.



För att sticka ner sömnsmånen i skarven mellan tygerna i ärmen använde jag mig av kråksparksömmen. Var väldigt svårt att få till det snyggt eftersom maskinen inte ville mata fram då tygerna är lite olika tjocka. Min sambo frågade, när jag beklagade mig över att jag sabbat enärm i mina försök, om det inte fanns något man kunde sätta bakom för att stabilisera. Och ja, jag hade ju en rulle Totally Stable i hyllan. Att jag inte kom på det själv... Ibland får man hjälp från oväntat håll.

När Totally Stablen var påstruken gick det hur enkelt som helst att få till en snygg söm.



Fållade upp med samma söm, även här krävdes det stabilitet bakom för att få det snyggt.

Fick inte till ärmfållen snyggt, så jag valde att sy på en smal mudd av flodhästtyg istället.


För att ha något att matcha tröjan med blev det ett par velourbyxor i Mjuka Tygers stjärnvelour.

Mönster: Eget, stl 98

Material: Velour från Mjuka Tyger, mudd från Stoff och Stil.

Jag misstänker att tröjan nog är lite lång i ärmarna, och lite stor i halsringningen. Har inte fått tösen att testa kläderna ännu. På frågan om hon inte gillar dom svarar hon:

-Jo, dom är jättefina, men jag vill inte ha dom på mig. Jag vill aldrig ha dom på mig, men dom är jättefina.

Så vi får väl se. Själv är jag hyffsat nöjd, den finns alltid utrymme för förbättring.

4 kommentarer:

Marie Frost sa...

Men så smart att stabilisera med Totally stable även för sådana ändamål!
Hoppas hon ändrar sig och provar kläderna!

Y sa...

din lilla tjej har helfel! det är jättefina kläder
lite kul är att jag köpte rosa/blåbatiktyg på syfestivalen i höstas men min 4-åring vägrar låta mig sy en tröja åt henne i detta tyg och matchande rosa tyg till ärmar. Skitunge.

Hello sa...

Vad häftigt att du lyckats hitta matchande tyg från någon annan! Just de limefärgade tygerna tycker jag ofta är helt hopplösa att matcha i samma färg!

På den översta bilden ser det nästan ut som om det är de senapsgula flodisarna du har ;)

Batikfärgad trikå - det låter Blötbergsboden för mig.
Snygg blev den i alla fall!

-ME- sa...

Det var superhäftiga tyger i tröjan!!