torsdag 29 januari 2009

Januaribyte

Januaribytet på Sjalbarn var leksak, och det tyckte jag verkade så kul så jag hoppade på det. Jag valde att sy en trasdocka, efter inspiration från boken Barndomslandet av Susie Lacome. En bok med massor av inspiration till saker till barn och barnrum.



Dockan är sydd av oblekt lakansväv från Ikea, hår från min restgarnskasse. Kläderna är sydda av diverse spillbitar (muddbyxor i velour, kjol i trikå, klänning/nattlinne av trikå och jumper i trikå) samt stickade av restgarner (halsduk och tröja). Avslutade det hela med att sy en förvaringspåse av röda flodhästar från Ikea.

Arbetet med den här dockan gav mig en idé till lilla tösens adventskalender i december. Ska sy en docka åt henne också och fylla paketen fram till jul med kläder. Om jag börjar redan nu blir det ju inte många plagg per månad.

Dockan kanske inte är den vackraste i världen, men hon är personlig och gjord med omtanke och jag hoppas att hon uppskattas. :) Och nu väntar jag med spänning på att jag ska få "min" leksak i brevlådan också.

8 kommentarer:

od Andulky sa...

Det ser jättefint ut! Både kläderna och dockan.
/Anna

Hello sa...

Åh, så fin hon var! Och vilken bra idé med adventskalendern!

Kaja sa...

Jättesöt! Vilket jobb med att BÅDE sy dockan och alla kläder!

Anonym sa...

hon är ju jättefin din docka, mina barn (och jag) skulle bli jätteglada för den. Och snygga kläder. Omtanken syns.....

Naíma´s sa...

Naíma skulle också bli jätteglad för en sån fin docka.
Personliga ting är dom jag uppskattar mest.
/ Jennifer

SummerMoon sa...

Den var jättefin ju! Och kläderna också. Och påsen...=)

Anonym sa...

Det var min kis som fick den. Han har just gått sin första dagisvecka så han har inte riktigt tagit den till sig än, men det har jag. Jättefin, så roligt -och generöst- med så många klädbyten till och så älskar jag flätorna!

florin design sa...

Vilken fin bytes-present du gjort!

Jag har dock verkligen inte alls förstått att så många sy-bloggare hänger på sjalbarn....