onsdag 7 januari 2009

Kollektion Filur

Köpte lite orange filurtyg, framtaget av Kameleont Design, köpt via Mjuka Tyger. Detta resulterade i en hel "kollektion" till min lilla tös.


Först ut, jumper i raglanmodell.

Material: Filurtyget är som sagt framtaget av Kameleont Design, och säljs via Mjuka Tyger. Kombinerade det med brun trikå från E-slöjd och brun mudd från Stoff och Stil. Namnband från Mina Namnband.

Mönster: Yrväder. Storlek 86/92, men något breddat och förlängt. Skulle nog kalla det 98 nu.

Positivt: Jag gillar filurerna skarpt, och det gör tosen min också. Och så har jag fått kläm på att sy dessa jumprar nu.

Negativt: Blev en liten miss i ena raglansömmen som jag fick laga för hand. Det syns inte på slutresultatet, men jag vet ju att det finns där.



Till jumpern blev det ett par muddisar i velour.

Material: Underbar orange och brun velour köpt av Nea Nobelle på Syfestivalen. Att jag fick kombinera båda färgerna beror på att jag var för snål, biten jag köpte räckte inte riktigt till.
Mudd från Stoff och Stil, namnband från Mina Namnband.

Mönster: Sy barnkläder av mjuka tyger av Åsa Lennartsson. Storlek 100. Men jag måste justera mönstret till nästa par, om jag bara kommer på hur. Dom blev jättebysliga upptill.

Positivt: Jag älskar kombinationen av dessa båda tyger! Sambon tyckte det blev på tok för sjuttiotal... Dottern verkar dock gilla dom. För hon drog dom på sig utanpå pyjamasen igårkväll och sov i dom hela natten.

Nagativt: Passformen. Och så borde jag nog gjort den bruna biten tvärt om. nu är den rak på baksidan och sned på framsidan vilket ser ut som om hon har byxorna bak och fram.


Nästa plagg ut, en kjol.

Material: Jeanstyg från en kjol köpt på loppis just för att sy till barnen av. Volangen är en bit av ett påslakan som fick följa med mig hem från sommarstugan i somras. Mudd från Stoff och Stil, namnband från Mina Namnband.

Mönster: Eget, storlek ca 98.

Positivt: Jag gillar den! Den blev precis som jag föreställde mig.

Negativt: Trots att jag var noga så blev den lite sned i sömmen som går mitt fram. Och så glömde jag sicksacka kanterna på volangen. Och jag kunde fållat den snyggare.

Sist ut, ett par tights.

Material: Brun trikå från E-slöjd. Resårband från gömmorna och namnband från Mina Namnband.

Mönster: Sy barnkläder av mjuka tyger av Åsa Lennartsson. Mönster på långkalsonger, stl 100. Dessa har jag inte fått prova på henne ännu, så jag har ingen aning om hur dom sitter.

Positivt: Tja, att dom blev som jag trodde? Att tyget räckte? har ju inte provat dom är, så jag vet ju inte om dom passar.

Negativt: Gjorde en liten miss när jag sydde grensömmen, så det blev inte perfekt. Men det får duga, jag tror inte det kommer märkas när dom är på.

Summan av det hela: Hade en helt otroligt rolig sydag igår. Och kjolar av denna modell kommer det garanterat bli fler av!

10 kommentarer:

Annelie sa...

Vad fina grejer! Gillade jeanskjolen massor!

LinSar sa...

fin fina grejer du gjort.gillade tyget med de roliga figurerna

Anonym sa...

Jag blev verkligen förtjust i den översta. Är det inte svårt att sy såna ärmar? Har du overlockmaskin eller klarar man sig med en vanlig?

Vindling sa...

-ME- Det är inte alls svårt. Tycker inte jag i alla fall, jag har ju sytt några efter samma mönster nu. men jag tycker inte det är svårare än att sy "vanliga" ärmar. Jag har numera overlock, men bara sedan ett par månader tillbaka. Innan dess sydde jag på min gamla vanliga, och det går bra det med.

Naíma´s sa...

Jättefina kläder!!! Gillar jeanskjolen jättemycket/ Jennifer

Anna-Snoddas sa...

Oj vad mycket du hann med! Jättefint! Kjolen blev verkligen helt underbar!

florin design sa...

Jätte mycket fint! Jag gillar oxå jeanskjolen, den var kalas!

Heimlaga sa...

Så produktiv du är! Verkligen en jättefin jeanskjol!

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Krumelur tyget är ju underbart har oxå köpt det men inte vågat sy i det ännu. Kjolen var ju underbar med volangen.

lilla hjärtat sa...

Vilken söt kjol och härliga tyger du fått tag på. Ska bli kul att se vad det kan bli.