onsdag 11 mars 2009

Sommar snart?

Imorse sa min lilla dam åt mig att "Mamma, gå och sätt dig och sy nu!" Så det var ju bara att göra henne till viljes. :)

Snickrade ihop en solhatt att matcha klänningen i föregående inlägg med, samt ytterligare en variant av sagda klänning.



Mönster: Eget. Ursprungligen hade jag ett mönster från något nummer av Allt om Handarbete, men varenda linje på mönstret är omritat, så nu anser jag det vara mitt eget.

Material: Påslakan från loppis, snedslå från gömmorna, ett gammalt spjälsängsunderlakan samt namnband från Mina Namnband.

Positivt: Det var kul att sy en solhatt igen. Sydde ju ett gäng under förra sommaren men jag kan ärligt säga att jag var lite ringrostig när jag började med denna. Mindes knappt vilken ordning jag gjorde de olika momenten i.

Negativt: Lillfröken har i stort sett vuxit ur hattarna jag sydde förra året. Vilket är synd, för ett par av dom är jag fortfarande väldigt förtjust i.


Det blev också en variant till av klänningen från häromdagen. Denna gång i grönt. Har dock inte riktigt löst det med knäppningen på den här, lilla fröken ville inte riktigt prova den så jag vet inte ens om det behövs någon knäppning.

Mönster: Sy till Barnen, storlek 3 år. Lite kortad och utklippt utan sömnsmån. Utom på översidan av ärm-/axelpartiet där jag upplevde att det blev lite smalt på föregående version. Kortade dessutom av ärmarna lite för att se om det blir bättre.

Material: Tyget köpte jag på Myrorna i somras. Mudden är från Stoff och Stil. Snedslån från en utförsäljning i grannkommunen där jag fyndade en del förra våren. Och så då namnband från Mina Namnband.

Positivt:Jag är väldigt nöjd och tycker själv att den blev snygg. Om man får säga så själv. det kommer att komma en matchande solhatt också, men jag orkade inte mer ikväll.

Negativt: Har ju inte provat den än, så jag vet inte om det finns något. Sömnaden är jag nöjd med i alla fall.

Hur många liknande klänningar kan en unge ha? Dom är väldigt roliga att sy.

5 kommentarer:

-ME- sa...

Jag tror att en tio-tolv stycken per unge inte är nåt problem att bära upp, inte när tygen är så olika. Mudden ser oproportionerligt bred ut, men det kanske sitter bättre på en unge än på en galge? ;) Hatten är skitsöt.

Vindling sa...

Det visar sig om hon någon gång tänker gå med på att testa den. ;)

OttoPippi sa...

En unge kan ha mååååånga klänningar, mååånga!! Ja har fortfarande inte vågat mig på solhattar... Verkar kusligt svårt. och jag har dessutom en mamma som kan och har sytt dem hittills.... Men jag hör av mig om det blir dags för hjälp, för den här var finfin :-)

od Andulky sa...

Underbar solhatt och klänning!!

lilla hjärtat sa...

Jättefin klänning härlig modell du syr.