måndag 23 mars 2009

Tack så mycket, och lite annat.

I helgen har jag varit hemma hos min syster på syhelg. Helt underbart att ha en hel helg att bara göra något man tycker om. Passade på att sy upp ett par plagg som jag ska ge till min systerdotters två töser som tack för lite saker vi fått.





Först ut, en klänning i väl beprövad modell till den yngsta, jämngammal med min minsta.

Mönster: Sy till barnen, stl 3 år.

Material: Tyget är köpt på en lokal tygbytik, men har sett att det finns att få tag på på fler ställen, tex Calletex i Örebro. Mudd från Stoff och Stil, snedslå från Bibbis, tror jag, samt namnband från Mina Namnband. Och en liten ögla satinband från Calletex, till knäppningen. Klänningen saknar knapp då jag inte hade någon hemma i lämplig färg, det ska naturligtvis åtgärdas.

Positivt: Själv tycker jag den blev kanonsnygg och jag kommer säkerligen göra en till min egen tös också.

Negativt: Lite nervöst är det ju när man ska ge bort ett plagg.




Till den stora tjejen blev det en kjol med favoriten Pippi. När den var klar ville min minsting genast ha en egen, så det fick bli en till. Den med gult band är den som får bo kvar här. På bilden är den både skrynklig och fläckig efter en hel dags användning.

Material: Tyget är från Åhlens. Kantband från Calletex och Bibbis. Tror jag. Mudd från Stoff och Stil samt namnband från Mina Namnband.

Mönster: Eget, stl 98 och 110. Ungefär. Hoppas jag.

Positivt: Jag är riktigt nöjd med dom, och min dotter är mycket nöjd med sin.

Negativt: Återigen, det där med att sy till någon annan.



Min stora dotter ville också ha en kjol, men vi kom fram till att hon nog inte skulle komma att använda en med Pippi på. Så hon valde ett annat tyg i kassen jag hade med mig. Detta är resultatet.

Mönster: Eget. Pasande min sjuåring som drar 128, men jag skulle gissa på att det är ungefär stl 110/116 på bredden.

Material: Trikåtyg från Calletex, mudd från Stoff och Stil. Namnband från Mina Namnband.

Positivt: Att dottern vill att jag ska sy åt henne. Förhoppningsvis använder hon kjolen också.

Negativt: Inget den här gången.




Avslutade sömnaden med en solhatt i ett tyg som jag köpte redan i höstas med tanke på att sy just en solhatt.

Mönster: Eget.

Material: Gardin från loppis, snedslå från Bibbis och namnband från Mina Namnband.

Positivt: Tyget är så snyggt!

Negativt: Jag var nog lite för slut i skallen när jag sydde den här, för den blev inte riktigt bra. Men jag vet ärligt inte vad som blev fel, men den blev full med veck i yttertyget och så passar den inte riktigt. Antagligen blev fodret lite för litet. Eller något sådant. Som tur är räcker tyget precis till en solhatt till.

Sydde dessutom nästan en t-shirt till minstingen också. Men jag klurar fortfarande på hur jag ska göra med ärmarna. Dom blev nämligen lite långa och jag har en del idéer på hur jag ska fixa till det. Förutom då att bara klippa av dom och fålla som vanligt. Kan ju vara kul att göra något lite annorlunda.

Man kanske skulle kunnat tänka sig att jag skulle hunnit sy mer på en hel helg, men lägg till lite vindrickande, kortspelande och på tok för lite sömn till ekvationen, så är jag rätt nöjd med produktionen ändå. ;)

4 kommentarer:

od Andulky sa...

Så himla mycket fint!!!

Anna Mustonen sa...

Åh så läckert, återigen! Dina kläder kommer onekligen att göra folk avundsjuka i sommar! Och så härliga tyger! Undrar om Åhlens här har pippi. Jag har lite pippityg jag med men det är aprikost och med den nya pippi, inte hon jag är uppvuxen med...

Carolina sa...

Fina saker!
Kul med tyget till solhatten. I helgen har jag sytt en sommarklännning i den gröna varianten av samma tyg, också gamla gardiner ;)

Hello sa...

Åh, så mycket fint! Vill också ha en syhelg!