måndag 9 mars 2009

Sommarklänning

Satt och spånade lite på en klänning tidigare idag, och när man får en idé måste man ju testa. Eller hur?



Mönster: Grunden är från Sy till barnen av Gynther och Solberg. Storlek 3 år. Med vissa justeringar i längd och bredd.

Material: Påslakan köpt på loppis, mudd från Stoff och Stil. Snedslå från gömmorna, namnband från Mina Namnband. Några centimeter smalt satängband från Jysk till knäppögla samt en knapp från knapplådan.

Positivt: Även om jag ännu inte är helt nöjd med modellen tror jag det här kan bli en sval och skön favorit i sommar.

Negativt: Nej, inget egentligen.

Från början kantade jag även halslinningen med snedslå, men dels blev det inte bra (måste läsa på om hur man kantar ett sprund) och dels blev halslinningen för liten, så jag fick sprätta bort det igen. Hade då inte tillräckligt kvar av den mörkblå snedslån, så jag sydde hela halskanten och sprundet med infodring istället. Och jag är riktigt nöjd med resultatet. Hade heller inte tänkt ha någon knäppning i sprundet från början, men när jag fick klippa upp det djupare valde jag att sätta i en knapp.

Till nästa gång ska jag korta ärmarna lite, nu hamnade mudden precis över armbågen.

På det stora hela är jag nöjd, även om det finns utrymme för vissa förbättringar. Det blir säkert fler klänningar på samma tema.

4 kommentarer:

LinSar sa...

Helt underbar.Blått är så fint

od Andulky sa...

Jättejättefin!!

lilla hjärtat sa...

så söt....

OttoPippi sa...

Så mycket roligt sedan jag var här sist!! Inte minst FIASPELET!!! Helt underbart! Påskkläder måste nog jag också fixa till knoddarna kom jag på och denna klänning är bara LOVELY!!
Tack för kommentarer hemma hos mig!
Kram!