onsdag 7 maj 2008

Första försöket på en solhatt

Har bestämt mig för att sy en solhatt till Micro av ett örngott jag köpte på Åhlens tidigare i vår. Men innan jag sätter saxen i den tygbiten ville jag testsy för att se om den ens skulle passa. Fast samtidigt vill man ju kunna använda den om den skulle bli bra, så jag la lite tankemöda på vilket tyg jag kunde tänka mig. Slutligen stog valet mellan det jag sydde nyckelpigeklänningen i och IKEAs flodhästar. Och eftersom jag inte hade något lämpligt att fodra nyckelpigorna med så blev det slutligen en grön hatt med flodhästar.

Mönster: Allt om Handarbete 05/08 stl 50.

Tyg: Flodhästarna från IKEA behöver väl knappasr någon närmare presentation. Fodrad med gräsgrönt bomullstyg också från IKEA. Namnband från Mina Namnband.

Positivt: Jag fick ju ihop den. ;)

Negativt: Blev lite trött och råkade slarva till det lite på slutet. Blev några veck här och där som jag nog kunnat undvika om jag jobbat det lite mer. Och eftersom jag inte var helt nljd så slarvade jag bara dit namnbandet också.

Jämför jag med den solhatt hon för närvarande använder och som passar bra så borde den här också passa. Hon får prova den imorgon så får vi se. Annars får jakten på det perfekta mönstret fortsätta.

7 kommentarer:

Josefinaste sa...

Fin den var! =)

Beas sa...

Vad duktig du är. Jag vill också kunna sy en solhatt. Finns mönstret i senaste "Allt om handarbete" alltså?

Roligt att se att du syr medeltidskläder, det ska bli sommarens projekt har jag tänkt. Calletex är jag också och handlar på ibland (med tanke på det fina kotyget nedan)

Det var nog allt jag kom på att kommentera nu...lite förmiddagstrött här tror jag. :-)

Vindling sa...

Tack.

Ja, mönstret är från senaste Allt om Handarbete. Jag är inte helt nöjd med det nu när hon provat den, jag vill ha en lite djupare hatt så den täcker hela huvudet och skuggar ansiktet. Den här åker nog ganska lätt bak över bakhuvudet och lämnar ansiktet i solen. Ska se om jag kan göra om mönstret tillräckligt för att få det som jag önskar. Men annars var det mycket enklare att sy en solhatt än jag föreställt mig.

OttoPippi sa...

Jag känner så himla väl igen jakten på de perfekta mönstren. tycker själv jag letar mönster till massor av olika plagg nu, ändrar lite här och lite där.. Resultatet ser dock jättefint ut på bild, men jag vet hur det kan vara. Lycka till med nästa solhatt också!! :-) :-)=

petrapeps sa...

Hoppsan, vilken fint hatt!
Min far använder numera hatt, efter att jag & doktorn sagt åt honom (hudcanser) Så en sån vore ju kanon till honom! :)
/
petrapeps.blogg.se

Malin E sa...

Jättefin hatt! Måste kika om det där tyget fortfarande finns på ikea tror jag..
Såg mormorsrutorna du hade gjort i ett inlägg längre ner.Jag håller oxå på att virka en filt med mormorsrutor.Ska dock bli en barnfilt hade jag tänkt men jag har bara gjrt 24 rutor jag.Visserligen lite större än dina och jag kan tala om att mina tar 35 minuter att virka ihop,men jag är ingen erfaren virkare heller he he he
Mvh malin

Vindling sa...

Innan jag började med virkprojektet har jag inte virkat någoting heller, mer än nägra testlappar för att se om jag skulle klara av det.Så jg kan inte direkt säga att jag är någon erfaren virkare heller. ;)

Drygt 2/3 klar på filten nu, det närmar sig mål.